Origami
Melyik is a kedvenc tantárgyunk az általános iskolában?! Hát persze, hogy a technika és a rajz. Nincs jobb annál, mikor egy fárasztó töri óra után beülhetsz egy ilyen órára és olykor csak melegedsz, miközben azért alkotsz is valami apróságot! Előkerül a színes papír és egy technika; az origami. Valaki mestere, valaki gyűlöli, de így is remek dolgokat lehet vele készíteni. Nézzük át együtt mit is csinálunk valójában!^^
Története:
Nem tudjuk biztosan, hogy honnan ered az origami. Sokan egy téves következtetés eredményeképp azt állítják, hogy az origami Kínából ered. A papírt kb. 2000 évvel ezelőtt találták fel Kínában, ez az esemény azonban nem indukálja egyértelműen az origami feltalálását. Tény, hogy a papír később Japánba is eljutott, de ott sem jelent meg egyből a ma ismert origami.
Sokak szerint Japánban a Heian-korban (794-1185) kezdtek origamizni. Ekkoriban már hallani lehetett olyan mesékről, hogy egy ember papírból madarat formázott, másvalaki pedig egy papírból készült békát varázsolt nővé. Fontos azonban megjegyezni, hogy a "formázás" nem egyenlő a papírhajtogatással. Lehet, hogy gyűréssel, vagy vágással alakították ki a figurákat.
A másik szintén nem elhanyagolandó tény, hogy akkoriban a papír Japánban a selyemszövéshez használt segédanyagot jelentette. Még a Hejan kor előtt lehetett hallani a tatogamiról, ez azonban egyszerű sarok behajtást – csomagolási módot – jelentett. A kimonókat is így csomagolták be, ez a primitív hajtás azonban még nem nevezhető hajtogatásnak. A Hejan korban az origami kifejezés iratfajták egy típusát jelölte. Az Edo-korban (1615-1868) ezt az iratfajtát a bíróságokon használták. A ma ismert legrégebbi japán origamiról szóló feljegyzés 1680-ból származik. Ihara Szaikaku versében írt arról, hogy esküvők és egyéb szertartások alkalmával papírból készült origami madarakat használtak dekorációnak. Egyes szamuráj családok régi írásai közt fellelhetők bizonyos szabályok arra vonatkozóan, hogy a szertartások alkalmával milyen figurákat és hogyan kell elkészíteni.
1797-ben jelent meg az első nyomtatott origami könyv. Szerzője Akiszato Magakidzsima, a "Szenbacura orikatacsi", azaz "Az ezer daru hajtogatása" címet adta neki.
Japánon kívül is zajlott az origami fejlesztése. Johannes de Sacrobosco "Tractatus de Sphaera Mundi" című művének 1490-os kiadásában egy kép található, mely egy origami hajót ábrázol. Találhatunk régi hajtogatott origami lovakat a Német Nemzeti Múzeumban, melyek 1810 környékén készültek. A 19. század közepén Friedrich Fröbel építette be az origamit az általa kreált óvodai oktatási rendszerbe. A 19. századi európai origaminak csak töredéke lelhető fel a Japán leírásokban. A Pajarita (kismadár) figurát pl. nagyon kevés Japán ismeri, viszont minden Spanyol hallott már róla. Természetesen nagyon sok Japán figura volt, melyről a nyugati világ nem hallott. Az európai és japán hajtogatási stílusok eléggé különböztek egymástól mivel Japán sokáig zárva volt Nyugattól, így aztán az origami stílusok szeparálva fejlődtek ki. Amikor Japán megnyílt Nyugat előtt és megújította az oktatási rendszerét, próbált sok európai motívumot átvenni. Ekkor vette át a frödeli origamit is, mely jórészt az európai origami stílust képviselte. Mindemellett a Nyugat átvette a Japán origamit, így olvadt össze a nyugati és a japán origami. Japán átvette a nyugati színes origami papír gyártásának módját is, mivel szüksége volt rá a frödeli origami japán óvodákban való alkalmazásához.
Mind Európában, mind Japánban egyre nagyobb teret hódítot az origami az óvodai oktatásban. Az általunk ismert tradicionális origami tehát nem kizárólag Japánból ered, hanem a japán és a nyugati origami egyesüléséből született, habár Japánban a legelterjedtebb, és egyértelműen ott kezdtek kibontakozni a papír hajtogatásának ősi módjai.
Mire jó az origami?
Az origami óvodai oktatása nem véletlen, hanem tudatos és megfontolt tevékenység, ugyanis a papírhajtogatás nagyban fejleszti a térérzéket. A térérzék születésünkkor a legerősebb, majd idővel eltompul, ha nem fejlesztjük. Ez a magyarázata annak, hogy a fiatal gyermekek könnyebben képesek egy figurát meghajtogatni, mint az idősebbek. Fontos tehát már az óvodákban oktatni az origamit, mert amellett, hogy a gyermeket elfoglalja, játszva fejleszti a térérzékét és a vizuális készségeit. Sok embernek nehézséget jelent az origami elsajátítása, pontosan a vizuális készség hiánya miatt. Nehézségek még egy átlagos vizuális képességgel megáldott embernél is gyakran adódnak. Rengeteg segítséget jelent a multimédia (képek, hangol, videók, leírások) alkalmazása, mely napjaink technológiai hátterével megvalósítható, így azt mondhatni, hogy a tendencia még ha lassan is, de javul.
Összességében elmondható, hogy az origami elsajátításában előnyt élveznek a fiatal gyermekek, mert ők ekkor a legfogékonyabbak a vizuális agytornával szemben, illetve statisztikailag a balkezesek, mivel a vizuális központ a jobbféltekében található.
Hát, ha valóban jól sikerülnek a dolgok, akkor szórakoztató lehet! Viszont mikor szenvedsz és sehogy se sikerül amit akarsz, akkor inkább plafonra mászol mint sem nyugtatod magad. Ha nincs a közeledben valaki, aki megmutassa mit tegyél a kritikus helyzetben kattints az alábbi linkre, ahol szépen elmutogatják neked. Kell több egy profinál?! Ugye, hogy nem! Alkoss továbbra is csodákat a kezeddel!
Üdv.: Karana&Matt |